Bokblockets genealogi

23 november: Bokblocket träffar Roms gator

24 november: Bokblocket namnges

Den 24 november, några timmar efter att studenter, bärandes vadderade sköldar målade som böcker, drabbat samman med polisen i Rom, rapporterar Wu Ming:

Vår roman Q har drabbat samman med den italienska polisen. Studenter och lärare är på krigsstigen. Upplopp och demonstrationer över hela landet. Gymnasieskolor och universitet ockuperade av studenter. Våldsamma konfrontationer med polisen framför Senaten. Berlusconis utbildningsreform möter ett obevekligt motstånd, och faktumet att regeringen är i kris gör att rörelsen reser sitt månghalsade huvud ännu högre. Denna eftermiddag, i Rom, konfronterade studenter snuten medan de bar sköldar försedda med boktitlar. Budskapet var: det är kulturen själv som kämpar mot nedskärningarna; böckerna själva slåss mot polisen. Det var mitt i detta virrvarr som vår roman Q visade sig, och till på köpet i gott sällskap: Moby Dick, Don Quixote, Platons Staten, Tusen platåer… Dessa bilder dök upp på de viktigaste dagstidningarnas hemsidor. Det säger sig självt, att vad som än händer är vi stolta över vad vår roman gör på gatorna. Omnia sunt communia!*

En kommentar av detta inlägg är första posten om ”Bokblock” på internet.

28 november: ett nytt narrativ för striden

När de intervjuas i dagstidningen Il Fatto Quotidiano  låter Wu Ming oss ta en närmare titt på klassikerna som studenterna väljer att sätta på sina sköldar

Låt oss ta en titt på frontlinjen.

Boccacios Decamerone, som handlar om människor som delar berättelser medan de väntar på att pesten ska upphöra.

Asimovs Den nakna solen, som är en beskrivning av en värld där människor inte längre rör vid varandra.

Melvilles Moby Dick , som är en episk saga om besatthet.

Cervantes Don Quixote, historien om en stolt, ädel man som vilseleds av en föråldrad ideologi (den chevalereska).

Petronius Satyricon, beskrivningen av en girig, dekadent makt.

Henry Millers Kräftans vändkrets (eng. Tropic of cancer), en bit ’auto-fiktion’, en skandalös mix av autobiografi och fiktion.

Lenins Vad bör göras?, som behandlar organsationsproblemet.

Deleuze och Guattaris Tusen platåer, på temat nomadism, den nomadiska krigsmaskinen. Ska vi summera? […]

Vår värld är infekterad av pesten (Decamerone). Pesten är atomiseringen av samhälliga relationer (Den nakna solen). De som vägrar detta tillstånd är ofta offer för en besatthet som förlamar deras initiativ (Moby Dick), det vill säga: besatta av ’Honom’, Den elakartade valen Silvio, denna ’berluscocentrism’ som affekterar den offentliga diskursen. Denna besatthet blir ett ideologiskt hinder och får oss att attackera väderkvarnar som ställs ut för oss likt beten (Don Quixote). Risken är att bli hänförd av bilden av en våldsam, sexberoende, evigt festande makt (Satyricon). Vi kan endast undvika denna risk genom att finna en ny berättelse, vårt egna narrativ som kommer att bryta in i denna värld som en riktig skandal (Kräftans vändkrets), motsatt alla skandaler vi ser i media. Framträdandet av en ny, enhetlig, konfliktbärande subjektivitet skulle vara en oacceptabel skandal. För som den gamla maximen lyder: ’For it must needs be that scandals come’  [svenska ‘Förförelserna måste ju komma’] (Mat 18:7). Därav organisationsproblemet (Vad bör göras?) och, kanske, behovet av att läsa Lenin igen, förkasta vad som måste förkastas, förbättra vad som kan förbättras.

Organisationsprocessen idag kan förstås inte längre sikta på att bygga proletariatets parti som under 1900-talet: organisering måste ta fiendens överlägsna rörlighet i beaktande; den måste göra oss kapabla att slåss i en ständigt skiftande situation, ett scenario av konstant deterritorialisering (Tusen platåer). Hur som helst. Utan narrativ, utan berättelser att berätta kring lägerelden under natten, är varje gerillastridsföring i öknen dömd att misslyckas. Så återvänder vi till den första boken, Decamerone: det är tack vara berättelserna vi berättar för varandra som vi kan hindra pestens spridning.

Nåja, Q är den enda boken i ’Bokblocket’ vars författare fortfarande lever. Borde de endast ha valt döda skribenter? Vi skulle kunna säga att Q representerar kampens ’här och nu’, behovet att handla nu.

7 december: Bokblocket kommer till London

Inspirerade av, och i solidaritet med italienarna och deras demonstrationer mot Berlusconis utbildningsreformer, tillverkas en samling böcker i mänsklig storlek inför de nationella demonstrationerna den 9 december mot nedskärningar. Då konst och humaniora är huvudmålet för nedskärningarna i Storbritannien, är detta ett bokstavligt uttryck för litterärt motstånd.

8 december: det demokratiska biblioteket

Uniriot.org – Network of Rebel Faculties – satte igång en omröstning för att kollektivt bestämma vilka böcker som skulle vara med i Bokblocket den 14 december. Resultatet blev:

Viljan att veta  – Sexualitetens historia band 1, av Michel Foucault

1984, av George Orwell

Den obefintlige riddaren, av Italo Calvino

Om arternas uppkomst, av Charles Darwin

Noi saremo tutto [eng. We shall be all], av Valerio Evangelisti

Etiken, av Baruch Spinoza

Fahrenheit 451, av Ray Bradby

Fight club, av Chuck Palahniuk

Doktor Zjivago, av Boris Leonidovich Pasternak

In ogni caso nessun remorso [eng. Without a glimmer of remorse], av Pino Cacucci

Den gudomliga komedin, av Dante Alighieri

Q, av Luther Blisset

What a body can do, av Gilles Deleuze

Cyborg manifesto, av Donna Haraway

Total cheops [eng. Total chaos], av Jean-Cladue Izzo

Odysséen, av Homeros

Stormen, av William Shakespeare

Chockdoktrinen, av Naomi Klein

Komiska förskräckta krigare, av Stefano Benni

Onda andar, av Fjodor Dostojevskij

9 december: italiensk press å nationens vägnar åt sig äran

Bokblocket – skumböcker/sköldar uppfunna på La Sapienza-univerisitetet i Rom – marscherar nu också i London.  – Antonio Castaldo, Corriere della Sera

9 december : pressrelease för Bokblocket London



Bokblocket förenar sig med studenternas och de offentliganställdas protest för att affirmera och försvara det som är under attack: våra universitet, offentliga bibliotek, läskunnighet, tänkande, kultur och jobb. De senaste veckornas fredliga försök att göra det har av polisen mötts med batonger, kravallsköldar och hästar. Det är inte isolerade brutala incidenter, utan en del av systemets institutionaliserade våld. Genom att ta med böcker ut på gatorna drar vi uppmärksamhet till våldet som i genomsyrar den liberal-konservativa regeringskoalitionen.

När polisen säckar oss, slår oss eller anfaller oss ser vi inte bara polisvåld mot individer, utan statligt våld mot fritt tänkande, expression och utbildning.

Böcker är våra verktyg – vi lär ut med dem, vi lär med dem, vi leker med dem, vi skapar med dem, vi älskar med dem och, ibland måste vi slåss med dem. – En deklaration om Arts Against Cuts avsikter

9 december: Bokblocket står på sig i Storbritannien


Indymedia rapporterar:

Bokblocket gjorde ett bra jobb under dagens demonstration vid Parliament Square och bortom (vilket alla andra geniala kämpar i massorna). Här står Guy Debords storartade text Skådespelssamhället emot polisattacker.

9 december: Bokblocket känner igen sig själv

Europe calling: Det här är bara början!

Inom bokblocket kände och fann en ny generation sig själv i protesterna. I många städer idag visar den italienska studentrörelsen mer än bara solidaritet. Det är för att er kamp är vår kamp. Över hela Europa är studenter mot höjda universitetsavgifter, privatiseringen av universiteten och nedskärningar i utbildning. Ni i Storbritannien är inte ensamma: en europeisk rörelse, en ny generation vill inte ge upp. Vi har kraften från dem som vill förändra värden och vi har kunskapen att göra det. Det här är bara början! – Anomalia Sapienza, Uniriot Rome

10 december: borgerlig media läser böckerna


Radikalt skrivande sägs ofta befinna sig vid de intellektuella barrikaderna, men här vid protesterna blir metaforen verklighet. Böckerna var inte bara vid barrikaderna, de var barrikaderna bakom vilka studenterna både kunde ta skydd och trycka sig framåt; de kunde överträda polisens avspärrningar medan batongerna föll mot böckerna istället för demonstranterna. Skådeplatsen förkroppsligade något grundläggande: idéer kan skydda människor, och de som ogillar status quo kan finna skydd subversionens ord. – Jay Griffiths, Guardian


12 december: Bokblocket dyker upp i Genua

12 december: Wu Ming undersöker titlarna

Aldrig har böcker varit så viktiga i rörelsers offentliga representation. En bok har, förstås, redanvarit på torgen, Mao Tse-Tungs lilla röda. Men det var en bok, och alltid densamma som det viftades med likt en helig text. Idag har metaforen ”böcker som vapen” blivit konkret på ett oöverträffat sätt, genom en multiplicitet av referenser fyllda med mening. Att se en snut slå på en klassiker … ja … det är oslagbart! – Wu Ming

14 december: Bokblocken når myndig ålder i sin hemstad

Medan Silvio Berlusconi bekräftats som Italiens livstidshärskare, har böcker kunnat ses överallt runt upploppen och sammandrabbningarna då polisens attack mot dem klumpigt avbildats i tidningarna.

En grupp demonstranter, döpta till ’Bokblocket’, tog med sig gigantiska plastsköldar till protesterna, vilka täckts och målat för att se ut som kända filosofiska, politiska och litterära verk. Bredvid titlar av Hegel, Derrida, Adorno, Badiou, Debord och Orwell fanns Just William, som ironiskt underströk den efterföljande konflikten mellan de ungas civila olydnad och stadspolisens hårda svar. När de två sidorna drabbade samman på Whitehall, försökte bokblocket att bemöta polisstyrkorna med tänkvärda bilder som både var kraftfulla symboler och avväpnande ironiska (även på polisens foton). De ifrågasätter verkligen den populariserade bilden av att de som är involverade i polisvåld är tanklösa ligister. – Adam Harper, Guardian

14 december: även i Milano

 

22 december: och i Palermo

 


23 december: omslagsbild i Spanien

Spaniens mest lästa oetablerade tidsskrift, Diagonal, rapporterar: ”Marknadens diktatur skakar Europa”, illustrerat med böcker från Rom.


15 maj 2011, Bokblocket intar Umeås gator

I protest mot att politikerna ville flytta stadsbiblioteket bort från centrum demonstrerade hundratals umeåbor. I fronten för demonstrationen fanns Bokblocket. I täten kom Machiavellis Fursten, mellan J.K. Rowlings Harry Potter och de vises sten och Sapfos Dikter.

 

18 juni, 2011: Bokblocket visar sig i Oakland, USA


22 oktober: och strax därpå vid Berkeley


17 november: når det Madrid.

Våren 2012: Stockholm? Vilka böcker kommer att synas på våra gator?


Större delen av genealogin är sedan tidigare publicerad på Teclista, den återkommer också i Verso-antologin Springbreak.

För att göra din egen boksköld, se denna video.

Läsvärt på andra bloggar: Popvänster om hur trafikfrågor avpolitiseras, Rasmus Fleischer skriver på Aftonbladet kultur om SJ:s skenande reklamsatsningar, Skumrask delar med sig av ett gammalt föredrag, Prekariatet finner medeltida influenser i borgerlig stadsplanering och Redundans har halkat in i en debatt om klass.

Annonser

One response to “Bokblockets genealogi

  1. Pingback: » Den andra fasen | Guldfiske

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s